Osiem firm zgłosiło gotowość do wybudowania obwodnicy Praszki, która będzie również obwodnicą dla Gorzowa Śląskiego.
Przetarg na tę inwestycję ruszył 16 października 2018 roku, a koperty z ofertami otwarto w opolskim oddziale Generalnej Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, który jest inwestorem tego zadania, we wtorek 12 lutego.
Na budowę obwodnicy, która będzie przebiegała w ciągu drogi krajowej nr 45, zaplanowano 191 mln 228 tys. złotych. W tej kwocie zmieściło się czterech oferentów. Najniższą cenę - 168,549 mln zł - zaoferowała chińska firma Stecol Corporation (startuje ona także w przetargu na budowę obwodnicy Olesna). Mostostal Warszawa gotów byłby wykonać zadanie za 171,500 mln zł, a spółka Mota-Engil Central Europe z siedzibą w Krakowie za 172,547 mln zł. W zaplanowanym budżecie zmieściło się również konsorcjum spółek Adac-Lewar z Przystajni oraz Himmel i Papesch Opole - 184,254 mln.
Pozostałe firmy złożyły oferty, które znacznie przekroczyły 200 mln zł: Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones z siedzibą w Waarszawie, spółka-córka hiszpańskiej firmy budowlanej Grupo Aldesa - 211,247 mln zł, Strabag Infrastruktura Południe z Wysokiej (woj. dolnośląskie) - 217,754 mln zł, Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor z Zawiercia - 224,995 mln zł. Najwyżej swoją usługę wycenił warszawski Budimex - 235,913 mln zł.
Każdy z oferentów zadeklarował 5-letnią gwarancję, 36-miesięczny okres realizacji inwestycji oraz „przejęcie części ryzyka w przypadku przedłużenia czasu ukończenia zadania z tytułu wyjątkowo niesprzyjających warunków klimatycznych”.
Głównym kryterium oceny ofert będzie cena (60 %).
Obwodnica Praszki, o którą miasto starało się pod ponad 20 lat będzie miała długość 12,788 km.
- Potrzeba budowy obwodnicy była oczywista i to od wielu lat, odkąd jestem burmistrzem, a wcześniej radnym - mówi Jarosław Tkaczyński, burmistrz Praszki. - Natężenie ruchu rosło lawinowo. Do tego stopnia, że zaczęło wywoływać coraz większe protesty mieszkańców. W ostatnich dziesięciu, a może i pięciu latach ten ruch podwoił się, a może nawet potroił. Dokuczliwy był nie tylko hałas, ale mocno cierpiała z tego powodu stara zabudowa centrum miasta.
Obwodnica będzie ona prowadziła od Kowali w kierunku Rozterku, przez niezabudowane tereny w Skotnicy, dalej między Strojcem i Praszką, przetnie drogę powiatową na Pilawach, a następnie pobiegnie w okolicach Nowej Wsi i za Gorzowem Śląskim w stronę Kluczborka.
Jak wszystko dobrze pójdzie inwestycja zostanie oddana do użytku w 2022 roku.
Tekst Andrzej Szatan