oplaty  
przedszkole  nr 3   olesno  

 Kwota za godz. - 1 zł - dotyczy  godzin  od 6.30 -8.00 i od 13.00 - 16.00.

 Opłata za godziny dodatkowe (1 zł) nie dotyczy dzieci które w roku szkolnym 2017/2018 podlegają obowiązkowemu rocznemu przygotowaniu szkolnemu.

     

W godzinach od 8.00 - do 13.00 

Przedszkole jest bezpłatne.

   
stawka zywieniowa przedszkole nr 3   olesno

Stawka żywieniowa za 1 dzień wynosi:

  • 4.50 zł - śniadanie, obiad, podwieczorek 

Telewizja a dzieci

        
Telewizja proponuje bardzo dużo możliwości. Dzieci mogą czerpać materiały potrzebne do rozwoju wszystkich sfer swojej osobowości. Mogą to więc być interesujące i potrzebne wiadomości poszerzające zainteresowania i wiedzę dziecka a także jego słownik, rozmaicie zabarwione przeżycia i wreszcie wzory zachowań. Srebrny ekran ma też swoja ciemna stronę. Nasila w dzieciach agresję, dezorganizuje rodzinę, rodzi agresję, sprawia, że życie płynie na siedząco co nie jest z korzyścią dla małego dziecka. Jest to życie w sztucznym świecie. Rodzice są odpowiedzialni za to jakie programy dziecko ogląda, ile czasu spędza przed telewizorem. Tak by mogło czerpać to co pozytywne a ograniczać jak najbardziej negatywne skutki uzależnienia od telewizji. Duże znaczenie odgrywa także świat reklamy. Dla dzieci stanowi on formę świata baśni. Przekazy reklamowe nie wymagają wysiłku intelektualnego . Badania dotyczące wpływu reklamy na dziecko wskazują na kształtowanie się niepożądanych cech charakteru, np. egoizm, pożądliwość, gromadzenie dóbr materialnych. Używając telewizora w życiu i rozwoju dziecka róbmy to w sposób przemyślany:

  • Dawajmy dobry przykład.
  • Nie używajmy telewizora jako opiekunki.
  • Dokonujmy selekcji programów telewizyjnych przeznaczonych dla dzieci.
  • Nie przekupujmy dzieci telewizją.
  • Oglądajmy telewizje wraz z dzieckiem.
  • Doceńmy rodzinę , rówieśników i książki w miejsce telewizora.

 

Znaczenie zabaw dydaktycznych

         Zabawy dydaktyczne – to zabawy oparte na działaniu prowadzącym do osiągnięcia ustalonych celów przy zachowaniu przyjętych prawideł, mają swoje znaczące miejsce. Uznane są jako efektywna forma zbiorowej stymulacji rozwojowej stwarzającej szczególnie korzystne warunki do bogacenia słownika dziecięcego i usprawniania mowy. Służą do doskonalenia różnych sprawności umysłowych : spostrzegawczości, uwagi i pamięci, umiejętności analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej, do porównywania, klasyfikowania i uogólniania. Stwarzają zatem okazję do logicznego myślenia. Wyrabiają takie cechy charakteru jak systematycznośc, wytrwałośc, samodyscyplina i poczucie sprawiedliwości.

        Zabawy te są oczywiście zawsze dostosowywane do wieku i możliwości dzieci. Różnice w zabawach przeznaczonych dla młodszych i starszych dzieci muszą być uwzględnione nie tylko w ich koncepcji, tematyce, ale również w sposobie prowadzenia przez nauczyciela. W młodszych grupach zadania stają się bardziej atrakcyjne wówczas, gdy nauczycielka przekazuje je dzieciom w imieniu laki, misia itp. W starszych grupach można wyjaśnic zadania i podawac prawidła ich wykonania na wstępie a przypominac je w toku trwania zabawy.

        W zabawach które wymagają sprawności ruchów, wskazane jest by w grupach młodszych czynności te zostały pokazane przez nauczycielkę. W starszych grupach – próbne przeprowadzenie zabawy wykonują same dzieci. Oczywiście zajęcia przebiegające w formie rozgrywki z przestrzeganiem ustalonych zasad i poleceń nie zastąpią zabawy opartej na swobodnej grze wyobraźni. Ale i na odwót – radośc twórczej samoekspresji nie zastąpi sukcesu związanego ze sprawnie , prawidłowo wykonanym zadaniem.

 

Znaczenie basni i bajek w zyciu dziecka

         Basnie czy bajki od dawna nazywano literatura pocieszenia, poniewaz dzieki nim mozna pokrzepic serce oraz uczynic swiat bardziej zrozumialym.

    • To tu swiat realny jest polaczony ze swiatem fikcyjnym, przedstawione sa idealy ducha sprawiedliwosci, dobro zwycieza zlo, zachowany jest porzadek moralny, wzorzec kulturowy, mozna zidentyfikowac sie z bohaterem i podobnie jak on przechodzac kolejne szczeble drabiny przezwyciezyc kleczy problem.
    • To wlasnie w bajkach dziecko odnajduje swoje marzenia bedace antidotum na trudna dla siebie sytuacje, smutna rzeczywistosc, doznaje pocieszenia budujac nadzieje na lepsze jutro i wierzy w to, ze jak za dotknieciem czarodziejskiej rózdzki odmieni sie jego zly los, zwyciezy sprawiedliwosc sprawiedliwosc krzywdy zostana wyrównane z nawiazka.
    • Sluchajac basni czy bajek dziecko budzi wiare w siebie i swoja przyszlosc, uczy sie sposobów wyjscia z opresji, rozwija zasoby jezyka, wzbogaca swoje zycie wewnetrzne, zaczyna Wierzyc, ze pomyslne zycie jest dostepne kazdemu ale tylko wtedy gdy nie ucieka sie od zyciowych zmagan, ale stawia im czolo.

Rzeczywistosc kreowana w bajkach zwiazana jest z mysleniem dziecka i dlatego latwiej jest mu zrozumiec reguly , jakie rzadza swiatem.

Dobra ksiazka pomaga zmniejszyc strach, uspokaja, redukuje leki i smutki. Pomaga zaakceptowac swoja „innosc” i ulatwia poszukiwanie sposobu realizacji siebie .Niesie ulge w cierpieniu, koryguje emocjonalne zaburzone zachowania, pomaga niesmialym, samotnym i zakompleksionym, dodaje otuchy i sily do radzenia sobie w trudnych sytuacjach, do odnajdowania swojej drogi .

Nie przynosi odpowiedzi na wszystkie problemy, ale obdarza magiczna sila i oferuje drogowskazy na róznych sciezkach zycia.

 

   
 
Darmowe nagrania bajek ( mp3 ) w języku angielskim 
http://storynory.com/

 

ALFABET RODZICA - WYCHOWAWCY

 

A - Akceptuj swoje dziecko, które jest Twoim skarbem.

 

B - Bądź dumny z niego.

 

C - Chwal je za każdy wysiłek.

 

D - Dotrzymuj obietnic.

 

E - Eliminuj powoli i rozsądnie niepożądane zachowania.

 

F - Formułuj precyzyjnie wymagania.

 

G - Gospodaruj efektywnie jego czasem.

 

H - Hamuj jego agresję poprzez rozładowanie emocji.

 

 I - Interesuj się jego osobą.

 

J - Jesteś jego przewodnikiem po świecie.

 

K - Kochaj go takim jakim jest.

 

L - Licz się z jego zdaniem.

 

Ł - Łagodź stresy i cierpienia.

 

M - Mów o swojej miłości i okazuj ją gestami.

 

N - Nie wymagaj za dużo.

 

O - Okazuj dziecku zaufanie.

 

P - Pokaż, że jesteś jego przyjacielem.

 

R - Rozwijaj jego samodzielność.

 

S - Słuchaj go uważnie, a będziesz słuchany.

 

T - Troszcz się o niego.

 

U - Ukazuj mu jego miejsce w nieznanym świecie.

 

W - Wierz w jego możliwości.

 

X - Y ( Niewiadoma - bądź na nią zawsze przygotowany).

 

Z - Zachęcaj dziecko do pracy nad sobą.

 

Ciekawe strony   dla rodziców i dzieci:

 

www.men.gov.pl

www.buliba.pl

www.zdrowyprzedszkolak.pl

www.miastodzieci.pl

www.akademia-aquafresh.pl

 

JEDEN WSPÓLNY CEL

 

Posłanie dziecka do przedszkola to bez wątpienia przełomowe wydarzenia dla rozwoju samego malucha. O tym przekonywać nikogo nie trzeba. Ale czy tylko dla dziecka? Otóż jest to także ważny moment rozwoju samego rodzica. Po długim okresie, w którym to rodzice rozpoznawali i reagowali na potrzeby dziecięce, uczyli się niepowtarzalnego sposobu komunikowania emocjonalnego i słownego ze swoją pociechą, poznawali jedyną w swoim rodzaju osobowość dziecka i wrodzoną specyfikę jego funkcjonowania.... nagle dziecko znajduje sie pod opieką osób obcych, nie znających dziecka, jeszcze do tego zmuszonych dzielić swoja uwagę między, nie dwoje, nie troje dzieci, ale kilkunastoosobową grupę rozbieganych i hałaśliwych maluchów. Nie łatwo jest zaufać że wszelkie potrzeby dziecka będą w tym miejscu zaspokojone, nie łatwo ze spokojem powierzyć rozwój dziecka w ręce nauczyciele przedszkolnego. Rola rodzica jest jednym z największych wyzwań życiowych człowieka, stąd obarczona często wielkimi ambicjami, ale też obawami i lękami rodzącymi sie wokół poczucia rodzicielskich kompetencji, osiągnięć, niepowodzeń, wyczulenie na ocenę i ingerencję otoczenia. Nie łatwym zdaniem jest zachowanie otwartości, spokoju i pozytywnego zaangażowania we współpracy z pedagogami przedszkolnymi.

 

Niewątpliwie jednak stały kontakt i współpraca z nauczycielkami w przedszkolu może i powinna być ważnym źródłem wiedzy o rozwoju i problemach konkretnego dziecka, bardzo przydatnej dla rodzica i jego relacji opiekuńczej i wychowawczej wobec swojej pociechy. Oczywiście to rodzic poprzez doskonałą znajomość dziecka i wręcz intuicyjne wyczucie jego spraw, potrzeb i problemów jest najważniejszym partnerem przedszkola w wykonywaniu funkcji nauki i wychowania przedszkolnego. Ale czy obserwacje i wskazówki nauczycielskie są przez to mniej ważne, niż rodzica? Nic podobnego! Nauczyciel bowiem posiada wielkie atuty, wspaniale dopełniające atuty rodzica. Nauczyciel posiada profesjonalną wiedzę, praktyczne doświadczenie z wieloletniej pracy z wieloma dziećmi, neutralność i dystans emocjonalny wobec sytuacji życiowej dziecka i rodziny, który umożliwia mu dostrzeżenie różnych szczegółów funkcjonowania dziecka z innej perspektywy niż rodzic, a przez to czasem bardziej obiektywną ocenę pewnych spraw. Nauczyciel poszerza i uzupełnia wiedzę rodzica o inne aspekty funkcjonowania dziecka. Nauczyciel jest też pierwszym zewnętrznym autorytetem (poza domem rodzinnym), który przygotowuje dziecko do wejścia w bardzo ważne relacje z innymi autorytetami – wychowawcami i nauczycielami szkolnymi, duszpasterzami i innymi osobami spoza rodziny, istotnymi dla dalszego rozwoju młodego człowieka. Warto więc zadbać o dobry kształt relacji dziecko – nauczycielka z przedszkolna.

Dla korzystnej wzajemnej współpracy rodziców i nauczycieli konieczne jest przyjęcie pewnego założenia: RODZICE I NAUCZYCIELE PRZEDSZKOLNI MAJĄ JEDEN WSPÓLNY CEL – DOBRO DZIECKA. Przedszkole jest partnerem rodzica we właściwym kształtowaniu osobowości dziecka. Uświadomienie sobie tego pozwala bardziej rzeczowo rozmawiać i nie nastawiać się do uwag nauczycieli jako do ataku na kompetencje rodzica. A rozmawiać trzeba wręcz o wszystkim: jedzeniu, samopoczuciu dziecka, uczestnictwie w zabawie, ulubionych zajęciach, kontaktach z innymi maluchami, słuchaniu poleceń i współpracy w grupie, czynnościach samoobsługowych, higienie, talentach, brakach w zakresie pewnych sprawności i umiejętności. W wymianie opinii zarówno nauczyciel jak i rodzic musi pamiętać o zasadzie realizmu w ocenie dziecka. Nigdy nie jest bowiem tak, żeby wszystko było źle, albo wszystko było dobrze. Jeśli czasem w ocenach przedszkola albo rodzica brakuje któregoś aspektu, brakuje realizmu i równowagi, trzeba wspólnie go poszukać. Nie ma dzieci cudownych, ani dzieci złych, są dzieci prawdziwe. Tylko znając ich słabsze i mocniejsze strony można pomagać im się rozwijać.

Uwagi i opinie nauczycielek mogą czasami być trudne dla rodzica, ponieważ przyzwyczaił się do pewnego obrazu dziecka, lub nie widział ze swej perspektywy danego problemu. Bywa, że w czasie rozmów indywidualnych wychodzi na jaw, że dziecko zupełnie inaczej zachowuje się w domu, a inaczej w grupie przedszkolnej. Rodzice i nauczycielka mogą odnieść wtedy wrażenie, że rozmawiają o dwóch zupełnie innych osobach. Przy wzajemnym zaufaniu i otwartej życzliwej postawie, rodzic i nauczyciel mogą odnaleźć rozumienie sytuacji takie, które umożliwi pomoc dziecku w wyrównaniu jego niespójnych zachowań. Jeśli zaś założy się z góry negatywny stosunek nauczycielki do dziecka, czy do rodzica, porozumienie i wyjaśnienie sprawy zostanie uniemożliwione, przede wszystkim ze stratą dla malucha. Wspólnie można też wychwytywać wcześnie odchylenia i opóźnienia rozwojowe dzieci oraz wcześnie interweniować poprzez konsultacje ze specjalistą, m.in. z Publicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Oleśnie. Jest to kolejne miejsce, gdzie pracują osoby przygotowane do specjalistycznego diagnozowania i pomocy dziecku i rodzicom. Rodzic sam lub z uzgodnieniem z nauczycielem przedszkola może zgłosić dziecko do psychologa, pedagoga, logopedy, przygotowanych do udzielenia bardziej szczegółowych wskazówek i działań w pomocy dziecku z problemami rozwojowymi, wychowawczymi i innymi, które wywołują niepokój w rodzicu i w nauczycielu. Poradnia oferuje bezpłatne badania, poradnictwo, terapię, specjalistyczne materiały i kontakty z innymi wyspecjalizowanymi placówkami. Wszystko po to, by optymalnie pomoc dziecku i rodzinie. W ten sposób poradnia przyłącza się do grona osób, które tak jak rodzice i nauczyciele przedszkolni mają

 

 

Znalezione obrazy dla zapytania kwiatuszki gałązka grafikaZnalezione obrazy dla zapytania kwiatuszki gałązka grafikaZnalezione obrazy dla zapytania kwiatuszki gałązka grafikaZnalezione obrazy dla zapytania kwiatuszki gałązka grafikaZnalezione obrazy dla zapytania kwiatuszki gałązka grafikaZnalezione obrazy dla zapytania kwiatuszki gałązka grafika

Publiczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Oleśnie


ul. Dębowa 3

46-300 Olesno

tel. 34/ 358-28-74

 e-mail: 

 Dyrektor Poradni  -  mgr Jolanta Górka

                                                                                 Sekretariat poradni czynny jest  codziennie w godz. 7:30 – 15:30