Uzyskanie dowodu osobistego po raz pierwszy, po zagubieniu lub zniszczeniu, zmiany danych lub z powodu upływu terminu ważności.

Miejsce załatwienia sprawy:

UM Praszka - Ewidencja Ludności - I pietro - pokój nr 12 - tel. 3591-009 w. 117 lub 34 3592-467

Sposób załatwienia sprawy:

Wymagane dokumenty:

  • wniosek o wydanie dokumentu stwierdzającego tożsamość,
  • jedna kolorowa fotografia o wymiarach 35 x 45 mm, wykonaną na jednolitym jasnym tle, mającą dobrą ostrość oraz odwzorowującą naturalny kolor skóry, obejmującą wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, pokazującą wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice i przedstawiającą osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrząca na wprost z otwartymi oczami nieprzysłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami. Fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku
  • do wglądu poprzedni dowód lub paszport, lub inny dokument stwierdzający tożsamość.
  • w przypadku, gdy dane zawarte we wniosku nie są zgodne z danymi zawartymi w Rejestrze Dowodów Osobistych lub rejestrze PESEL, w celu wyjaśnienia niezgodności organ może zażądać od wnioskodawcy: skróconego odpisu polskiego aktu urodzenia lub skróconego odpisu polskiego aktu małżeństwa lub orzeczenia sądu w przypadku niezgodności danych osobowych, oraz dokumentu potwierdzającego obywatelstwo polskie w przypadku niezgodności dotyczącej obywatelstwa.

Opłata:

  • nie podlega opłacie

Czas załatwienia:

  • 1 miesiąc

Inne informacje istotne dla interesantów:

  • Wniosek można złożyc w dowolnym organie gminy.
  • Wniosek należy składać osobiście z wyjątkiem:
    • osoby małoletniej, której do ukończenia 18 roku życia zostało więcej niż 30 dni, w imieniu której wniosek składa jeden z rodziców lub opiekun prawny;
    • osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie w imieniu której wniosek składa jeden z rodziców lub opiekun prawny.
    • osoby ubezwłasnowolnionej częściowo, w imieniu której wniosek składa kurator.
    • złożenie w siedzibie organu gminy wniosku o wydanie dowodu osobistego osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wymaga jej obecności przy składaniu wniosku; wyjątek stanowią osoby, które nie ukończyły 5 roku życia
  • Dowód należy odbierać osobiście w urzędzie gminy, w którym został złożony wniosek.

Utrata  lub uszkodzenie dowodu osobistego

Utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego zgłasza:

  • osobiście, niezwłocznie posiadacz dowodu osobistego
  • rodzic (opiekun prawny) kurator w imieniu osoby nie posiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych
  • utratę dowodu lub jego uszkodzenie należy zgłosić w organie dowolnej gminy lub w dowolnej placówce konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby przebywające poza terytorium RP,
  • zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego wydaje się nieodpłatnie
  • zaświadczenie ważne jest do czasu wydania nowego dowodu osobistego
  • osoba, która znalazła cudzy dowód osobisty, jest obowiązana niezwłocznie przekazać ten dokument organowi dowolnej gminy.

UWAGA:

Dowód osobisty jest dokumentem stwierdzającym tożsamość i obywatelstwo polskie osoby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz innych państw członkowskich Unii Europejskiej, państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego nienależących do Unii Europejskiej oraz państw niebędących stronami umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, których obywatele mogą korzystać ze swobody przepływu osób na podstawie umów zawartych przez te państwa ze Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi oraz na podstawie jednostronnych decyzji innych państw, uznających ten dokument za wystarczający do przekraczania ich granic.

Wniosek o wydanie dowodu osobistego można pobrać tutaj:
PDFWniosek na dowód osobisty
Uwaga: wniosek musi być wydrukowany dwustronnie!